Grats Live Webinar; Gegarandeerd meer opdrachten in het bedrijfsleven
Check Data

Page content

article content

Coachopdrachten, met deze trends meer kansen in 2017

Als ik op 2016 terugkijk dan ben ik vooral trots. Trots op de coaches die ik heb mogen begeleiden en de stappen die ze gemaakt hebben. Ik heb ook ontzettend veel geleerd over de behoeftes die coaches hebben om aan meer opdrachten te komen. In dit artikel ga ik mijn inzichten uit 2016 met je delen. Ik wil je daarmee handvatten geven om komend jaar je coachbedrijf op te starten of verder uit te bouwen. Ik weet zeker, dat als je met deze handvatten aan de slag gaat, je in 2017 meer coachopdrachten gaat krijgen!

Pak jij je to-do-lijst er nog even bij? Want bij ieder punt geef ik ook een aantal tips voor op de to-do-lijst.

Stel een doel
De wereld verandert in rap tempo. De informatie die je tot je krijg is ongelimiteerd en het is vooral heel veel. Hoe selecteer je uit al deze informatie wat je nodig hebt om je doel te bereiken? Het stellen van je doel zou je ook kunnen zien als het nastreven van je missie. Het opstellen van een missieverklaring is het meest fundamentele wat je mijn inziens gaat helpen om te kunnen gaan leven van het inkomen als coach.

video opstellen missie verklaring

To-do:
– Stel een missieverklaring op

Selecteer je informatie
Op Facebook kom je veel businesscoaches tegen die je van gratis informatie voorzien via e-books, checklists, videotrainingen en webinars. Deze informatie is zeker waardevol, maar probeer wel kritisch te zijn. En stel jezelf de vraag of de informatie die ze delen, iets toevoegt aan het doel wat jij wilt bereiken. Als dat zo is, blijf die persoon dan volgen. Niet alleen op de inhoud, maar doorgrond ook het proces van informatievoorziening. Daar kun je een hoop van leren.
De meeste businesscoaches die je online tegenkomt, maken gebruik van zogenaamde funnels.

artikel / video/ schema over een funnel

To-do:
– Probeer eens een funnel te maken voor jouw product

Wees specifiek
Jij bent uniek en bent in staat om een specifiek probleem op te lossen. Durf die uniekheid uit te dragen. Ik merk dat coaches te bang zijn om te kiezen. Ze kunnen veel en willen dat dan ook allemaal vertellen. Bijvoorbeeld op hun website. Leer echter te denken vanuit de bezoeker van jouw website. Die kent jou niet en wil, in een split-second, weten wat hij bij jou kan krijgen. Hoe duidelijker en specifieker je bent in welke unieke oplossing jij aanbiedt, des groter is de kans dat jij de klantengroep aantrekt die bij jou past.

2 plaatjes van website: algemeen en heel specifiek

To-do
– Kijk kritisch naar de teksten op je website

Schrijf vanuit je bezoeker
Stel je voor, je staat voor een groot winkelcentrum en daar zie je allemaal deuren. Boven de deuren hangen bordjes met: herenkleding, dameskleding, kinderkleding, ondergoed, kleding voor grote maten, schoenen.
Stel, jij bent een vrouw van 40 jaar, hebt maat 40 en je staat voor die rij met deuren met de bordjes. Je bent op zoek naar een outfit voor een feest. Welke deur neem jij dan? Je neemt waarschijnlijk de deur met dameskleding. De kans om de feestelijke outfit te vinden is daar immers het grootst.
Zo werkt het ook met jouw communicatie. Je moet de klant als het ware aan de hand meenemen en begeleiden naar de juiste deur.

video: je klant stapje voor stapje mee nemen via de voordeur

To-do:
– Schrijf een tekst waarin je de klant aan de hand meeneemt

Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk
Frank is manager bij een IT-bedrijf. Hij is 35 jaar, heeft 3 kinderen en heeft na zijn scheiding nu een nieuwe vriendin waar hij stapelverliefd op is. Door de privéproblemen heeft zijn functioneren wat te wensen overgelaten. Binnenkort heeft hij weer een beoordelingsgesprek en hij is bang dat zijn verminderde functioneren hem weleens kan opbreken. Daarbij gaat het bedrijf verhuizen, waardoor Frank te maken krijgt met meer woon-werkverkeer krijgt. In combinatie met de de verzorging van de kinderen kon dat wel eens lastig worden. Frank begint slecht te slapen, begint zijn sixpack kwijt te raken en ziet er steeds ongezonder uit. Als de kinderen bij hun moeder zijn pakt hij iets te makkelijk de fles wijn.

To do:
– Haal uit dit voorbeeld alle specifieke kenmerken van Frank en zet deze eens onder elkaar
– Maak op basis van deze specifieke kenmerken een doelgroep op Facebook
– Wat is aantal mensen wat overeenkomt met de kenmerken van Frank?

Zo heb je beeld gekregen van het aantal Frank’s, die stuk voor stuk jouw hulp heel goed kunnen gebruiken.

Ontwikkel jouw klantmagneet
Wat is een klantmagneet? Een klantmagneet is een manier om mensen die jou niet kennen, in de gelegenheid te stellen jou wel te leren te kennen. Je gaat via een klantmagneet een relatie met ze aan. In dit artikel kun je meer lezen over het maken en optimaliseren van een klantmagneet

link naar artikel over klantmagneet

To do:
– Ontwikkel een klantmagneet

Werk met een goede landingspagina
Ook ik vergis me regelmatig. Als mens hebben we de neiging om snel aannames te doen. De coaches die ik begeleid uitten hun frustratie over het gebrek aan downloads. Ze hadden een mooie klantmagneet gemaakt, maar niemand wilde die hebben. Hoe frustrerend is dat!
Daarom heb ik direct een training gemaakt over wat een effectieve landingspagina is en hoe je die maakt. 

Voorbeelden van voor en na

To do
– Kijk naar de mogelijkheden van je website om daarbij een landingspagina te maken
– Combineer het niet met een nieuwsbrief!
– Zorg dat er geen afleiding is rondom de klantmagneet die je aanbiedt
Denk niet voor de klant
Als je je specialiseert hoef je niet bang te zijn dat je iets uitsluit. Een valkuil is om te denken voor de klant. Daag de klant uit om zelf keuzes te maken. Voor een coach is dat niet moeilijk, want dat is onderdeel van coachen. Ik heb mij gespecialiseerd in het begeleiden van coaches naar opdrachten bij werkgevers. Betekent dat direct dat ik ook geen andere business zou kunnen doen? Nee, zeker niet. Ik heb een vraag gekregen van een productiebedrijf of ik ze wil helpen met het verbeteren van de teamprestatie en de bevlogenheid van hun medewerkers. Onthoud dat mensen zakendoen met mensen en niet met een vakgebied. Het gaat om vertrouwen en betrouwbaarheid.

Benoem het probleem van je klant
Coaches willen helpen. Die denken alleen maar in oplossingen. Dat is natuurlijk super goed, alleen niet als je aan tafel wilt komen met een potentiële klant. Stel jezelf steeds de vraag: In welke fase van het klantcontact ben ik nu? Is er pas contact, heeft die klant al veel van mij gezien, heb ik de klant al eens gesproken, overweegt de klant een product aan te schaffen? Hoe lang ben je met die klant bezig en welke reis heb je samen al gemaakt? Pas als er vertrouwen is, de klant jou kent en weet wat je precies doet, zal de klant zijn probleem met jou gaan delen en jou gaan benaderen voor een eventuele oplossing. Voordat het zover is, probeer je de klant meer en meer bewust te maken van zijn probleem.

To do:
– Maak een overzicht van problemen waar je klant mee zit
– Beschrijf de dagelijkse situatie van de klant
– Visualiseer hoe het leven er voor die klant uit kan gaan zien nadat jij de klant hebt gecoacht

Methodieken beschrijven heeft geen zin
We gaan weer even terug naar Frank. Die heeft een probleem. Hij is eigenlijk ongelukkig en maakt zich zorgen. Hij neemt de goede raad van zijn familie en vrienden ter harte en besluit om op internet te gaan zoeken naar een oplossing. Wat gaat hij doen?

Gaat hij zoeken op:

  • NLP
  • Systeemopstelling
  • Lifecoach
  • Midlife crisis coaching
  • Danscoaching
  • Stresscounceling

Of zou hij gaan zoeken op:

  • Gescheiden vaders met een drankprobleem
  • Overspannen IT-manager
  • Overgewicht te lijf
  • Slecht slapen
  • Ongelukkige vaders
  • Hoe overleef ik drie kinderen

Mensen zoeken niet naar een methode, mensen zoeken of naar een oplossing voor hun probleem of zelfs al naar een resultaat.

Oplossingen gaan over resultaat
Het is superkrachtig om over de voor en na situatie te vertellen. Begin daarbij te vertellen vanuit jouw eigen situatie. Vertel over waar je ‘vandaan’ komt en wat je eraan gedaan hebt om te bereiken wat je nu hebt bereikt. Met verhalen, en zeker persoonlijke verhalen inspireer je mensen. Ze raken in jou geïnteresseerd en willen eigenlijk ook wat jij al hebt bereikt. Ze gaan zich afvragen waarom het jou wel gelukt is en wat jij hebt gedaan om dat resultaat te bereiken.
Als je ook nog voorbeelden kunt vertellen van mensen die je hebt mogen helpen, dan is dat helemaal super goed. Dan krijg je namelijk, zgn. social proof. Bewijslast dat dat wat jij vertelt en wat jij doet daadwerkelijk tot resultaten leidt. Waak ervoor dat je niet de HOE-vraag beantwoordt, maar dat je vooral ingaat op de WAT- en WAAROM-vraag.

Deel, deel, deel
Jouw verhaal en verhalen van andere mensen spreken tot de verbeelding. Weet je nog, mensen doen zaken met mensen. Deel deze informatie. Als je letterlijk je verhaal hebt uitgewerkt, durf dan te investeren in adverteren. Maar pas op! Het heeft alleen zin om te adverteren als je je doelgroep heel precies hebt vastgesteld. Als je dat niet hebt gedaan spoel je spreekwoordelijk je geld door het toilet. Dat is echt heel zonde. Terwijl als je heel gericht je verhaal toont aan de mensen voor wie het bedoeld is, je resultaten gaat krijgen. Je krijgt meer likes. Je emaillijst gaat groeien, mensen gaan deelnemen aan jouw workshops. Mensen gaan je echt volgen.
Mensen gaan jouw verhaal delen met andere mensen. En zo ga je viraal. Viraal betekent dat via sociale media jouw verhaal als een virus over het internet verspreid wordt.

video hoe deel je content

Facebook live (voorbeelden van video’s, statistieken van video’s)
Video is hot. Zeker op Facebook. Facebook heeft als doel om de concurrentie aan te gaan met YouTube. De kosten voor een advertentie met een video op Facebook zijn veel lager dan een advertentie met een tekstbericht. Daarbij heb je ook YouTube van Google. Google heeft nog altijd de grootste zoekmachine, die momenteel het meest wordt gebruikt. Door video’s op YouTube te plaatsen zal je vindbaarheid op Google toenemen.

Facebook Live is ook een vorm van video. Het is een super interactieve manier om met je doelgroep, jouw fans te communiceren. Je creëert je eigen TV-kanaal met Facebook Live. Een tweede voordeel is dat je de opname kunt uploaden naar bijvoorbeeld YouTube. Zo bereik je met een stuk content, 2 kanalen tegelijk. Dat bespaart weer veel tijd.

Video plus resultaat Facebooklive

Plan je agenda 
Afleiding is een van de grootste oorzaken van achterblijvende successen. Mail, telefoon, Facebook, afspraken, werkoverleg, privéverplichtingen, etc. Het zijn allemaal factoren die invloed hebben op je productiviteit en dus op je succes. Mijn planning is zo dat ik ’s ochtends mijn agenda afscherm voor het maken van afspraken. Ik plan alleen een afspraak bij hoge uitzondering. In de tijd die ik vrijhoud ben ik vooral bezig met marketing. Dus met mijn website, de Facebookadvertenties, e-mails, voorbereidingen voor webinars en workshops, blogs schrijven etc. In de middag plan ik afspraken voor gesprekken met coaches. Dit kunnen kennismakingsgesprekken zijn, maar zeer zeker ook voortgangsgesprekken met coaches die ik begeleid. Een geweldige hulp daarbij is het programma calendly.com. Dit programma maakt het mogelijk dat mensen die een afspraak met mij willen maken zelf een datum en een tijd kunnen kiezen en deze kunnen blokken in mijn agenda. Dat is echt super makkelijk. Het bespaart mij heel veel tijd, omdat ik niet steeds nieuwe data hoef voor te stellen, alvorens te komen tot een geschikt moment.

Plaatje calendly.com

Organiseer workshops
Het lijkt een beetje of je alleen via online marketing aan nieuwe klanten kunt komen. Niets is minder waar. Mensen doen zaken met mensen. Dus mensen willen graag persoonlijk in contact komen met elkaar en zeker ook met jou. Wat voor mij een doorbraak heeft gebracht is het organiseren van workshops. Ik huurde een locatie en vroeg mensen via Facebook en per e-mail of ze interesse hadden om naar een workshop te komen. Ze betaalden € 19,50 voor een kaartje. Ze betaalden eigenlijk voor de zaalhuur en de koffie en thee. De workshop was feitelijk gezien gratis. Deze workshop van 3 uur was een super waardevolle training waar ik met gemak ook € 99,- voor had kunnen vragen. Zo goed was het en zou het altijd moeten zijn.

Vanuit die workshop heb ik mijn kennis gedeeld, maar ook zelf een hoop geleerd. Ik noem een aantal dingen op:

  • je gaat nog beter begrijpen waar je doelgroep behoefte aan heeft
  • je traint jezelf in presenteren en verkopen
  • je oefent het hele proces van organiseren
  • je leert mensen kennen
  • je gaat je eigen ideeën bijstellen op basis van de behoefte van je klanten
  • de klanten geven jou waardevolle tips
  • de klanten gaan jou volgen
  • de klanten willen ‘voelen’ of je in het echt hetzelfde vertelt als online
  • de klanten vinden het geweldig om je live te mogen meemaken

Daarnaast is het een perfecte gelegenheid om je product aan te bieden en mensen de kans te geven met jou te gaan werken. Tijdens zo’n workshop kun je een aanbod doen wat alleen geldt tijdens de workshop.

Video: Hoe maak je een aanbod wat goed aanslaat?

To do: Voor 2017 zou ik je echt willen uitdagen om een workshop te gaan organiseren.

Verkoop jezelf, niet een product
Jij bent het product! Jij bent de ervaringsdeskundige en jij bent die unieke, authentieke persoon die problemen van specifieke mensen kan oplossen. Durf dat ook te laten zien.
In die context is de naam van je bedrijf of je website belangrijk. Ik zie de meest uiteenlopende namen voorbijkomen. Het grappige is dat de coaches altijd een uitleg hebben waarom ze voor die naam gekozen hebben. Maar realiseer je nogmaals dat het niet gaat om jou, het gaat om degene die naar iets op zoek is, je klant. Die klant is op zoek naar jou. Denk er maar eens over na om vooral zoveel mogelijk je eigen naam te gebruiken. Als je een andere naam dan je eigen naam had bedacht voor je coachbedrijf, overweeg dan eens om die naam te gebruiken als methode. Dat is echt super krachtig.

voorbeeld Simon Compagnie, die compas methode

Zoek een coach
Doe wat je anderen ook aanraadt, zoek een coach. Een bedrijf opbouwen is echt iets anders dan coachen. Je kunt jezelf ook helemaal niets verwijten. Je hebt immers niet geleerd hoe je het beste kunt ondernemen. Maar je kunt daar nu wel stappen in gaan zetten!

Checklist: Waar let ik op als ik een business coach zoek?

Ik hoop dat je met deze informatie en tips een vliegende start gaat maken in 2017. Ga je goede voornemens omzetten in handelen en kom in actie! Het is nu meer dan ooit de tijd voor coaches. Mensen raken verward en onzeker door alle veranderingen in de wereld. Jij kunt als coach mensen de weg wijzen en ze helpen om keuzes te maken naar levensgeluk en werkplezier.

Heel veel succes

Met enthousiaste groet,
Raymond Gruijs

Comment Section

0 reacties op “Coachopdrachten, met deze trends meer kansen in 2017

Plaats een reactie


*