Grats Live Webinar; Gegarandeerd meer opdrachten in het bedrijfsleven
Check Data

Page content

article content

11 manieren om inzetbaarheid van medewerkers te verhogen

11 manieren om inzetbaarheid van medewerkers te verhogen

Inzetbaarheid van medewerkers voor de uitvoering van werktaken en hun functie blijft een beladen onderwerp.  Met deze 11 tips kun je beter signaleren of er iets mis dreigt te gaan

1.Voer gesprekken over veranderingen in de werk- en privé-situatie

Afname van inzetbaarheid en functioneren, komt altijd door een verandering. Dit kan een verandering zijn in de privé situatie en/of in het werk. De mensen die niet over een tijdelijk dip heenkomen, ervaren vaak veranderingen in zowel hun privé leven als op het werk.
Ik zeg bewust ervaren, want de derde component is gelegen in de manier waarop mensen omgaan met veranderingen. Dat noemen we denkpatronen. En deze patronen zijn aangeleerd en zullen derhalve altijd leidend zijn bij keuzes die mensen maken.

schermafbeelding-2016-11-24-om-16-11-29

2. Hanteer de prestatiefactoren formule om gericht te kunnen beïnvloeden

De formule om prestaties, en m.n. veranderingen in prestatie te meten, komt tot stand door een optelsom van o.a. de volgende factoren:

  • Fysieke gesteldheid
  • Mentale weerbaarheid
  • Wijze van reageren
  • Persoonlijke Ontwikkeling
  • Verbinding met jouw missie
  • Stabiliteit privé situatie
  • Toekomstperspectief

Een ingrijpende verandering op één van deze factoren zal een nadelige invloed op de prestatie hebben.

schermafbeelding-2016-11-24-om-16-14-22

3. Vraag medewerkers inhoudelijk over hun vak te vertellen

Enthousiasme betekend letterlijk het vuur in jou. Als mensen doen, wat ze het liefste doen, hebben ze daar ook “de mond van vol”. Ze praten liever over niets anders. Dat enthousiasme, is een inspiratiebron voor anderen. Hou dat enthousiasme in de gaten en vooral of dat enthousiasme afneemt. Dat is een duidelijk signaal dat er iets aan de hand is.

4. Praat over de harmonie tussen werk en privé

Ik maak jou bewust van het volgende. We zijn in een normale week 7×16 uur per week op. Dat is 112 uur. We slapen de overige uren, ongeveer 56 uur. Als we daar een normale werkweek van 40 uur tegenover zetten wordt al snel duidelijk dat we meer tijd privé doorbrengen dan op het werk. Het is alleen om deze reden logisch om veel te praten over de thuis situatie, omdat die een grote invloed heeft op welzijn van de medewerker.

 

5. Adviseer over de verhouding arbeid-rust en hersteltijden

Topsporters doen niet anders. Permanent arbeid en rust in elkaar over laten gaan. In een arbeidsrelatie is dat anders. Natuurlijk zijn er pauze en rustmomenten, echter hoe denkt de medewerker over de rust- en hersteltijden thuis? Een overvol sociaal leven kan een nadelige invloed hebben op de (arbeids-)prestatie.

irene-wust

6. Vertaal taken naar functionele bijdrage

Als een medewerker zijn eigen werk niet meer helemaal kan doen, dan kan deze medewerker nog steeds een belangrijke bijdrage leveren aan het team en aan de teamprestatie. We noemen dat functionele inzetbaarheid. Probeer een lijst met taken op te stellen, die door alle medewerkers gedaan zouden kunnen worden. Deze taken blijven misschien anders liggen. Het kunnen ook taken zijn, die de kwaliteit van de dienstverlening verhogen.

7. Zoek een methode om sociale steun te meten

In de literatuur wordt veel gesproken over het belang van sociale steun. Mensen willen ergens bij horen. Ze willen onderdeel zijn van een geheel. Zich kunnen verbinden aan een identiteit. Een arm om de schouder, een vriendelijk woord. Een moment van aandacht doet zoveel voor iemand die het even moeilijk heeft. Van de 16 uur per dag dat we op zijn, besteden we er een groot deel op het bedrijf. Daar is de geboden steun dan ook zeer welkom.

TNO heeft een mooi overzicht gemaakt van factoren die van invloed zijn op werkdruk, maar voor ook welke “buffer mogelijkheden”  er zijn.

tno_werkdruk_model

8. Bespreek de bijdrage aan het gezamenlijk doel van het team en het bedrijf

Je kent vast het volgende verhaal. Er staat een man in de lift met een kar met schoonmaak middelen. Op de 10e verdieping stapt een man binnen en die vraagt “ Goh wat doet u voor de kost” , waarop de man zegt” “ ik zorg dat we naar de maan kunnen” .

De man is schoonmaker. Echter hij zorgt dat alles schoon is en voorkomt dat vuil in de apparatuur komt. Zo draagt hij bij aan een vlekkeloze lancering van de raket.

9. Veranderingen in de markt veroorzaken onrust

De wereld verandert in een moordend tempo. Niet iedereen kan en wil daar in meegaan. Echter het bedrijf past zich aan, aan de behoefte van klanten en anticipeert op de marktvraag. Medewerkers ontkomen er niet aan om daar in mee te gaan. Ondanks het begrip heeft niet iedereen het vermogen die aanpassing te doen. Maak veranderingen een vast agenda onderwerp.

10. Ga uit van de oprechte intentie

Ieder mens wil het goed doen. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand willens en wetens de boel saboteert. Ik bedoel dan de “normale” mensen. Want er zijn altijd mensen met een negatieve inslag. Die wil je überhaupt niet in je bedrijf. Als je uitgaat van de oprechte intentie, kun je mensen niet negatief beoordelen. Als een taak niet naar verwachting wordt uitgevoerd, kun je afvragen waarom het niet goed gegaan is, in plaats van de persoon af te rekenen op het resultaat. Zo kom bij je de oorzaak of bron en kun je werken aan een verbetering.

11.Maak mensen bewust van de noodzaak om te blijven investeren in je gezondheid

De prestatiecurve neemt af, met het stijgen der jaren. Dat is een gegeven. De hersteltijd wordt langer en de inspanningen om op conditie te blijven, zullen meer moeten zijn. Medewerkers realiseren zich dat wel, maar willen het meestal niet horen. Eigenlijk zou het een gewoonte moeten zijn om wel bewust bezig te zijn om werk, inkomen en gezondheid in balans te houden. We zijn het niet gewend maar eigenlijk is het iets dat vanaf het begin van het arbeidsleven aangeleerd zou moeten worden.

Wil je meer tips om inzetbaarheid te verhogen, download dan hier het werkgeversdeel van het boek ondernemend samenwerken.

schermafbeelding-2016-11-15-om-21-59-15

Met enthousiaste groet,

Raymond Gruijs

Comment Section

0 reacties op “11 manieren om inzetbaarheid van medewerkers te verhogen

Plaats een reactie


*